Chęć rozpoczęcia własnej przygody z bieganiem można różnorako motywować. Bieganie może być zatem sposobem na życie i organizować je we wszystkich wymiarach, ale także pasją, uprawianą dla własnej przyjemności i podniesienia stopnia kondycji fizycznej. Niezależnie od tego, czy nasze motywacje zyskują oblicze sportowej rywalizacji, czy też wymiar czysto indywidualny i rekreacyjny, do biegania należy się dobrze przygotować. Tego typu aktywność tylko z pozoru wygląda na niewinną i nie wymagającą ani wielkich nakładów na kupno sprzętu, ani specjalnej wiedzy. Kto tak podchodzi do biegania, na wstępie może doznać wielkiego rozczarowania. Okazuje się bowiem, że zarówno wiedza, choćby dotycząca zasad prawidłowego ułożenia sylwetki podczas biegu, jak i pewne środki finansowe na zakup odpowiedniego obuwia są niezbędne, aby bieganie uczynić czymś, co sprawiać będzie nam przyjemność.

Wybór odpowiedniego obuwia wydaje się sprawa gruntowna, ponieważ podczas biegu pracujemy głównie stopą. Źle dobrane obuwie może być zatem przyczyna poważnych kontuzji. A dobierać należy je biorąc pod uwagę rodzaj podbicia stopy, wzrost oraz wagę. Równie istotne jest zaopatrzenie się w przewiewną odzież, najlepiej termoaktywną. Gadżety i aplikacje telefoniczne wspomagające trening najlepiej dokupić w momencie, kiedy uznamy, że bieganie staje się dla nas satysfakcjonujące i, że nie jest to decyzja będąca w istocie słomianym zapałem.

W początkach biegania warto też zwrócić uwagę na technikę biegu. Zamiast biegu interwałowego, początkującym, zdecydowanie poleca się inne formy biegu. Popularna dla osób z otyłością, dla których droga do wzięcia udziału w maratonie wcale nie jest zamknięta, jest metoda Gallowaya, polegająca na łączeniu biegu z marszem, co pozwala na naturalną regenerację bez przerywania treningu. Tempo, czas biegu i dystans zawsze należy dopasowywać do indywidualnych możliwości, które w miarę doświadczenia należy zwiększać.

W fazie początkowej często zdarzają się zwątpienia i kryzysy. Dobrze wtedy znaleźć sposób na wyrobienie sobie motywacji i pokonanie dopadających stanów niepewności. Do takich motywatorów mogą należeć choćby partner do biegu, muzyka, zmiana tras albo gadżety. Przede wszystkim jednak liczy się wewnętrzne nastawienie, ponieważ bieganie ma dostarczać radości, a nie być złem koniecznym.